خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/07/16 - 09:49
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : اجتماعی
خشم خاموش خشکی تالاب های خوزستان

ادامه حیات هورالعظیم به اما و اگر وابسته شد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در مجلس شورای اسلامی گفت: تالاب هورالعظیم خوزستان از وسیع‌ترین تالاب های کشور در حال تخریب است بخش عمده‌ای از این تالاب بزرگ کشور در ایران قرار دارد،  جدا از تغییرات اقلیمی امروز سد سازی‌های متعدد عاملی بر خشکی این تالاب شده است در این بین استخراج نفت به این خشکی دامن زد تا جایی که امروز شاهد آتش سوزی‌های مختلف از بخش ایرانی و عراقی تالاب هستیم.

علیرضا ورناصری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد آتش سوزی هورالعظیم در قسمت عراق گفت: باید نگاه جامعی به کل منابع‌ در جهان داشته باشیم، طبق پیش بینی کارشناسان تا سال ۲۰۴۰ بحران بی آبی دامنگیر کشورهای بیشماری در جهان خواهد شد، دقیقا ۱۴ کشور از ۳۴ کشوری که درگیر بحران بی آبی خواهند شد، در داخل خاورمیانه هستند و ایران هم از این بحران مستثنی نخواهد بود.



نماینده مردم شهرستان‌های مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا افزود: برای بحران بی آبی باید از زوایای علمی و کارشناسی ورود پیدا کنیم. بروز بی آبی تنش‌های متعددی را به همراه دارد، میانگین بارش در بسیاری از کشورها حدود ۶۵۰ میلیمتر است در صورتی که در کشور ما این رقم به ۲۴۰ میلیمتر کاهش یافته است، با تمام این تفاسیر درمی‌یابیم که قسمت بسیاری از اقلیم کشور ما در بخش نیمه خشک و فرا خشک قرار دارد.



 تالاب‌های بزرگ خوزستان به تدریج خاموش می‌شوند



وی در ادامه یادآور کرد: در خوزستان ۵ تالاب عظیم از شادگان و هورالعظیم گرفته تا شیمبار، میانگران و باغملک وجود دارد که هر کدام از این تالاب‌ها می‌توانند به شکل صندوق ارزی پایدار برای کشور پول سازی کنند، اما امروز در سایه بی توجهی شاهد نابودی هریک از آنها هستیم.



تالاب هورالعظیم خوزستان از وسیع‌ترین تالاب‌های کشور در حال تخریب است بخش عمده‌ای از این تالاب بزرگ کشور در ایران قرار دارد، جدا از تغییرات اقلیمی امروز سدسازی‌های متعدد عاملی بر خشکی این تالاب شده است



ورناصری با اشاره به مرگ تدریحی هور، تاکید کرد: تالاب هورالعظیم خوزستان از وسیع‌ترین تالاب‌های کشور در حال تخریب است بخش عمده‌ای از این تالاب بزرگ کشور در ایران قرار دارد، جدا از تغییرات اقلیمی امروز سدسازی‌های متعدد عاملی بر خشکی این تالاب شده است در این بین استخراج نفت به این خشکی دامن زد تا جایی که امروز شاهد آتش سوزی‌های مختلف از بخش ایرانی و عراقی تالاب هستیم.



بخش وسیعی از نیزارهای اطراف تالاب هور العظیم به دلیل کاهش رطوبت هوا از بین رفته‌اند



عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با اشاره به از بین رفتن نیزارها، تاکید کرد: بخش وسیعی از نیزارهای اطراف تالاب هور العظیم به دلیل کاهش رطوبت هوا از بین رفته‌اند و در معرض بادهای مستقیم که از سمت عراق به کشور وزیده می‌شوند، قرار دارند و فرسایش خاک را به دنبال خواهد داشت، خشکی هور آثار متعددی در اقلیم جنوب کشور به ویژه استان خوزستان گذاشته است که علاوه بر مشکلات زیست محیطی خسارات جبران ناپذیری در حوزه سلامت به همراه خواهد داشت.



نخبگان کشوری برای حل معضلات محیط زیستی پیشقدم شوند



ورناصری با بیان ورود نخبگان کشوری برای حل معضلات محیط زیستی به ویژه تالاب هورالعظیم، تاکید کرد: برای حل معضل زیست محیطی نیازمند ورود نخبگان و دانش بنیان‌ها هستیم، در حال حاضر شاهد فرسایش ۸ برابری خاک کشور نسبت به سایر نقاط جهان هستیم، باید این شرایط مدیریت شود. اگر در عرصه مدیریت آب برنامه ریزی درستی را داشته باشیم، باید در راستای کشاورزی اقدامات موثری همچون آمایش سرزمینی، آبیاری مدرنیته و… را  در نظر بگیریم و همچنین انتقال آب از خلیج فارس که برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده را مد نظر قرار دهیم.



بحران بی‌آبی جهانی است



وی در ادامه تاکید کرد: بحران بی آبی که امروز دامن ایران را گرفته است تنها مرتبط به عراق نیست بلکه از ترکیه و افغانستان نشات گرفته است، در نظر بگیریم آبی که امروز به هور بخش عراقی آن جاری می‌شود نشات گرفته از دجله و فرات است و سد سازی‌های متعدد ترکیه و سوریه مسلما آبی برای ادامه حیات هورالعظیم نخواهد گذاشت برهمین اساس با شرایط پیش بینی شده و بحران بی آبی، آبی برای حیات هور العظیم وجود نخواهد ماند.



تعطیلات حلال مشکل  آلودگی نیست



عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با انتقاد از  اینکه تعطیلات موقتی راهکار رفع آلودگی خوزستان نیست، عنوان کرد: در حال حاضر تعطیلی موقتی برای رفع آلودگی نشات گرفته از آتش سوزی هورالعظیم راهکار درست و منطقی به نظر نمی‌رسد، به این روش مدیریت باری به هر جهت می‌گویند، این تعطیلی ها مسکن موقتی هستند.



بیشتر بخوانید





عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: با تمام دلایل عنوان شده، بزرگترین دلیل  خشک شدن هور سد سازی کشور ترکیه بر روی دجله و فرات است و در کنار سوء مدیریت منابع آبی علت اصلی مرگ تدریجی هورالعظیم است./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 349748
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار